Czy HR może być szczupły?
Oczywiście, że tak i na pewno nie chodzi tutaj o wagę.
Procesy HR tak jak w innych jednostkach organizacyjnych mogą a nawet powinny być standaryzowane. Bo jak inaczej określić wskaźniki, jeśli nie mamy standardu? Standard to punkt odniesienia, który doskonalimy cały czas – idealnie by było. To jasno określone procesy oraz ich właściciel. Ważne jest aby również wiedzieć gdzie się zaczyna i gdzie się kończy (end-to-end proces). I wcale nie chodzi o to, że służy to temu żeby robić od kreski do kreski, chodzi o to aby nie generować marnotrawstw typu nadprodukcja, bo za to klient nie zapłaci.
🎯Za co płaci klient? Czy zadajemy sobie takie pytanie? Z jednej strony mówimy o zaangażowaniu i realizowaniu celów na 170% a z drugiej oczekujemy że procesy będą szczupłe i efektywne. Czy realizacja celów na 170% jest realna? I czy faktycznie chodzi o to, że robimy wszystko bo to świadczy o zaangażowaniu? Pracodawca powinien się zastanowić jak ocenić pracownika/ HR, zwłaszcza jeśli płaci określoną kwotę pracownikowi, która umówmy się nie jest niska. Więc pytanie, czy jeśli wykonuję czynności, które nie należą do mnie, nie wynikają z mojego zakresu obowiązków, czynności, które zwyczajnie może, a nawet powinna wykonać osoba o niższym uposażeniu, to czy oznacza to brak zaangażowania? Dla przykładu: jeśli kurier może przekazać kopertę z punktu A do punktu B, to dlaczego ja to robię? Przesłanki są różne, natomiast świadoma organizacja powinna dążyć do jasno określonych obowiązków. Zakresy obowiązków nie tylko standaryzują czynności, które powinny być realizowane na danym stanowisku, ale również pomagają ocenić zaangażowanie we właściwe obowiązki oraz postęp/ rozwój na danym stanowisku.
🎯Po co właściciel procesu? Faktycznie jest znacznie łatwiej jeśli wiadomo do kogo się zwrócić z pytaniem, jeśli wiemy kto może nam pomóc. Nie bez znaczenia ważne jest określenie odpowiedzialności i ról w procesie. I znowu, świadoma organizacja powinna dążyć cały czas do takiego stanu, gdzie wszyscy wiedzą za co odpowiadają. Bo to zwyczajnie część dobrostanu pracownika w miejscu pracy. Prawda, że proste?
🎯Na początku zawsze jest chaos. Ciągłe doskonalenie trwa w czasie. Ciągle. Ważne jest aby budować świadomość efektywnej organizacji, bo zwyczajnie to buduje konkurencyjność. Czy nie o to chodzi aby obniżać koszty? Brzmi skomplikowanie? Pomożemy! Sprawdź naszą usługę Zewnętrznego dyrektora HR!
Lucyna Komaniecka-Wyskiel, Cedepe Consulting